مثلث فیزیک

  • هر مثلث از سه ضلع تشکیل شده است .

در بعضی مثلث ها این سه ضلع یکسان هستند . یکسان بودن اضلاع مثلث به این دلیل است که هر یک از اضلاع به یک اندازه اهمیت دارند .

در مثلث یک ضلع ، ۱/۳ مثلث است .

اگر موضوع های مورد نظرمان را به چشم یک مثلث ببینیم و برای آن اضلاع رسم کنیم . می توانیم از ۳جنبه متفاوت و اساسی آن ها را بررسی کنیم .

من تصمیم گرفته ام اولین مثلث‌ ام را در مورد موضوعی بنویسم که زمان زیادی از روزم را با آن می گذرانم .

 

مثلث فیزیک :

۱_ حضور

۲_ مرور

۳_ تمرین

منظور از حضور چیست ؟

حضور در  شرایط عادی یعنی حاضر شدن در کلاسِ درس و به صورت حضوری دیدن و گوش فرا دادن به مطلبی که استاد  تدریس می کند . البته اگر دانش آموز یا دانشجو هستید یا در حال فراگیر دوره ای هستید که مدرس آن را حضوری تدریس می کند .

اما در شرایط خاص که نمی توان به صورت حضوری در کلاس های درس حاظر شد . چه باید کرد؟؟

آیا باید منتظر بود که شرایط عادی شود و به صورت حضوری به آنها پرداخت ؟؟

به خاطر دارم ترم اولی که دانشگاه مجازی شد و کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شد عده ای از همکلاسی هایم آن ترم را حذف کردند . عده ای دیگر هم ، سرگردان بودند . ترم را حذف نمی کردند اما در کلاس ها هم حاضر نمی شدند ‌‌. از جمعیت کلاس ۲۵ نفری ، میانگین ۷ یا۸  نفر در اکثر کلاس های مجازی حاضر می شدند . البته آن هم بستگی به استاد درس و اهمیت درس داشت . بعضی دروس مهم تا ۱۵نفر به کلاس می آمدند. درسی نیز داشتم که تنها ۳یا۴نفر حاظر بودند .

آن زمان تعداد دانشجویانی که در کلاس ها حاضر بودند بسیار کم بود اما الان که چهارمین ترمی است که مجازی می‌ گذرد اینگونه نیست . اکثر دانشجویان در همه کلاس ها حاضر هستند.

تفاوت چه بود؟

چرا اوایل عده ای دانشجویان حاضر نمی شدند؟

در طول این ۳ترم گذشته چه چیزهایی را تجربه کرده اند که در این ترم سفت و سخت به حضور در کلاس پایبند هستند؟

احتمالا ترم اول فکر می کردند که این شرایط خاص تنها برای آن ترم است و با حذف ترم و گرفتن درس هایشان در ترم آینده مشکل حل خواهد شد ‌. در واقع ساده ترین راه حل را انتخاب می کردند .

عده ای از افراد از حضور در کلاس امتناع می کنند و صرفا به خواندن جزوه هایی در شب امتحان دل‌خوش هستند . این افراد بیشتری آسیب را می بینند چرا که با مطالبی روبرو می شوند که قبل از آن به گوش شان نخورده است و می خواهند با یکبار خواندن آن را بفهمند و یاد بگیرند . چنین چیزی امکان پذیر نیست .

البته درس های عمومی متفاوت است . آن ها را می توان به این شیوه گذراند . البته من این را پیشنهاد نمی کنم . چون مطالبی که یک شبه آموخته شوند ، یک شبه هم فراموش می شوند .

دروس اختصاصی بسیار متفاوت تر از آن است . مطالب سطح متفاوتی دارند . گاهی آنقدر سخت می شوند که حتی در کلاس و با توضیح واضح و شفاف هم نمی توان درک و فهم درستی داشت .

عده ای نیز فکر می کردند مجازی  یادگیری ندارد پس بهتر است که خودشان وقت بگذارند و دروس را بخوانند .

به مرور زمان متوجه شدند که شرایط چیزی نیست که ما بتوانیم آن را کنترل کنیم . ما تنها کاری که باید انجام دهیم آن است که از شرایط بیشترین بهره را ببریم .

حضور در کلاس ، از اهمیت بالایی برخوردار است. چون فرد با ذهنی باز و آماده برای یادگیری وارد کلاس می شود . وقتی که مطالب توسط شخصی دیگر ارائه می شود درکی که ما از مطلب به دست می آوریم بسیار کامل تر خواهد بود نسبت به زمانی که به طور خود آموز چیزی را بیاموزیم .

 

تفاوت تدریس استاد و یادگیری خود آموز چیست ؟

۱_ استاد معمولا فردی است که بر درس احاطه دارد . از جنبه های مختلف و ریز و درشت موضوع آگاهی دارد . اطلاعات او به آنچه که در یک کتاب مرجع نوشته شده است محدود نمی شود . توانایی او در بیان مطلب و یادگیری ، زیاد است

۲_ یادگیری خود آموز به گونه ای است که فرد سعی می کند به مطالبی که در کتاب مرجع او است مسط شود . مطالب برای او جدید است . اگر فرد توانا و سخت کوشی باشد از منابع دیگر هم کمک می گیرد اما کار برای او مشکل خواهد بود . ممکن است در ساده ترین نکات و مباحث به مشکل بربخورد . سطح اهمیت مطالب قابل تشخیص نخواهد بود . فهمیدن زبان کتاب ها یک هنر است که هر کسی آن را ندارد .

یادگیری خود آموز خوب است اما کافی نیست . پیشنهاد من این است که در کنار تدریس استاد ، برای تکمیل اطلاعات و افزایش دانسته ها از این روش استفاده شود . اما این روش را به تنهایی توصیه نمی کنم .

 

مرور کردن

فیزیک ، رشته ای از قانون و قواعد و فرمول است . مفاهیم عمیقی دارد که فهم آن می تواند دشوار باشد اما شما را با دنیایی جدید آشنا می کند .

مفاهیم و فرمول های فیزیکی بسیار فرّار هستند و با یک بار آموختن و شنیدن در ذهن نمی مانند . شاید با شنیدن مجدد آن احساس کنید که آن را شنیده اید اما معنای آن را به خاطر ندارید .

مرور کردن یک اصل بسیار مهم در یادگیری است . مفاهیم و فرمول هایی که در کلاس تدریس می شوند نیازمند مرور  و بازبینی هستند تا به ذهن سپرده شوند .

یکی از استاد های من ، همیشه ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ابتدای کلاس را به مرور مطالب گذشته می پردازد .

《 مطالب جدید و نا آشنا هستند . ما سعی می کنیم آن ها را مرور کنیم تا دانشجویان بهتر با مطالب ارتباط برقرار کنند و به خاطر بسپارند در واقع ذهنشان راه بیوفتد 》.

 

تمرین کردن یا توانایی حل مسئله

قواعد و فرمول ها نیازمند یادآوری و تکرار است . اما آیا اینکه فرمول هارا حفظ کنیم و به خاطر داشته باشیم کافی است؟؟

ما باید بتوانیم از این فرمول ها برای حل مسائلی که با آن ها روبرو می شویم استفاده کنیم . اگر نتوانیم یک مسئله حل کنیم به خاطر داشتن کل کتاب هم کمکی نمی کند .

برای حل مسئله باید از تمرین کردن شروع کرد . سوالات را یکی یکی حل کرد . ابتدا باید به سوالات ساده پرداخت . تا ذهن راه بیوفتد . هرچه تعداد سوالاتی که حل می شود بیشتر‌ باشد ، توانایی ذهن و دست در حل مسئله بالاتر می رود .

حضور در کلاس تنها ۳۰ در صد یادگیری است . ۷۰ درصد آن به مرور و تمرین بستگی دارد .

کسی که بتواند در کلاس ها حاضر باشد . دروس را مرور کند . مطالب را ترکیب و استفاده کند . فرمول هارا برای حل مسئله به کار گیرد . مفاهیم را برای فهم و درک بهتر پدیده های فیزیکی‌ به کار گیرد . چنین شخصی می تواند سهم قابل توجهی از یادگیری را داشته باشد .

 

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *