بی برنامگی | Without Plan

روی کاناپه لم داده اید . گوشی را روی میز می گذارید . از کنار آن لیوان قهوه ای که بخار از آن بلند می شود را بر می دارید . جرئه ای می نوشید . تلخی اش حواستان را سر جایش می آورد . نفس عمیقی می کشید . تعطیلات شروع شده است . نفس کلافه ای می کشید .  ترجیح می دهید به سرعت بگذرد . صبح زود از خواب بیدار شوید . نان تست به همراه لیوانی قهوه میل کنید . سوار ماشینتان شوید . به محل کار بروید . نصف بیشتر روز را کار کنید . ناهارتان را در محل کار میل کنید . شب به خانه بیایید . سوسیس تخم مرغی اماده کنید گاهی هم نان تست و کره ی بادام زمینی . روی کاناپه لم دهید . شبکه ها را بالا و پایین کنید . اخباری ببینید . یا مستند حیات وحش . تعطیلات همراه بود با دغدغه های فراوان . با کدام یک از دوستانتان به مسافرت بروید . به کجا بروید . چه مدت بمانید . در کجا بمانید . هتل یا مسافرخانه . وعده های غذایی را کجا میل کنید . به چه مکان هایی بروید . تفریحی یا گردشگری . در یک روز از چند مکان بازدید کنید . نقشه داشته باشید . و بسیاری از جزئیات ریز و درشت دیگر . برای مدتی باید از زندگی ای روتین و به دور از دغدغه فاصله بگیرید . لیوان قهوه را بر روی میز می‌گذارید . سر رسید قدیمی و خودکاری برمی دارید . شروع می کنید می نویسید . از شهر مورد نظر . تعداد روزهای سفر . هتل ها . رستوران ها . مکان های تفریحی . گردشگری و تاریخی . تفریحات مورد علاقه شما . دوستان شما و در نهایت هزینه های برآورد شده .

شما مشغول نوشتن هستید . بگذارید من نیز نوشتن شما را تحلیل کنم

A GOAL WITHOUT A PLAN IS JUST A WISH -ANTOINE DE SAINT – EXUPÉRY

یک هدف بدون برنامه فقط یک آرزو است – آنتوان دی سنت – اگزوپری

شما در تعطیلات هستید . یک هدف برای آن مشخص کرده اید .

هدف : رفتن به سفر .

اکنون برای آن برنامه می چینید .

بله . شما در حال برنامه ریزی هستید . حتی اگر خودتان متوجه آن نباشید . کم و بیش همه ما با برنامه ریزی آشنا هستیم و خوب یا بد آن را انجام داده ایم . از دوران های کودکی که برای آماده کردن مشق فردایمان در کنار رسیدن به بازی هایمان برنامه می ریختیم .  بیرون رفتن هایمان با دوستان و یا خانواده . انجام کارهایمان برای تماشای فیلم یا سریال مورد علاقه در ساعات خاص . شرکت در کلاس های مورد علاقه . رساندن درس های مدرسه در زمان های مشخص . همه ی اینها توسط برتامه ریزی هایی بود که انجام می دادیم و اکثرا متوجه نبودیم داریم برای انجام آنها برنامه ریزی می کنیم . انجام دادن آنقدر برایمان مهم بود و توجهمان را به خود جلب می کرد که از قسمت برنامه چیدنِ آن فارغ بودیم . آن زمان ها کارهایمان کوچک و به تبع برنامه ریزی هایمان نیز کوچک بود . اما برنامه ریزی های آن دوران خیلی خوب بود تا آن جا که متوجه برنامه ریزی نمی شدیم و کارمان نیز سرو سامان می گرفت . امروزه لغت برنامه ریزی توجه بیشتری را به خود جلب کرده است . انگار خود هدف که غول مرحله اخر است  با برنامه ریزی که مسیر شکست دادن غول است جایش را عوض کرده است . به گونه ای که در بسیاری از موارد هدف به دست نمی آید و تمام مسیر می شود دست و پنجه نرم کردن با غول بی شاخ و دمی به نام برنامه ریزی . که اکثرا هم جواب نمی دهد . و ما هدفی به چشم نمیبینیم . شاید به همین خاطر است . چون هدف را نمی بینیم مسیر را غول می بینیم . اما اشکال از کجاست؟ ما آنقدر غرق در مسیر و مشکلات آن می شویم که گاهی هدف را فراموش می کنیم . چیزی که معکوس گذشته است . برنامه ریزی مهم است اما زمانی که منجر به رسیدن هدف شود .ما برنامه می ریزیم که برای رسیدن به هدف تلاش کنیم و در نهایت به هدف برسیم . برنامه نمی ریزیم که خود را با مسیر های متفاوت سردرگم کنیم و در نهایت هدف را از یاد ببریم .

اینجا برای شما یک چالش دارم . بیایید غولی به نام برنامه ریزی را کنار بگذارید . صرفا هدف را در نظر بگیرید . کارهایی که نصفه نیمه رها کردید را دوباره بازبینی کنید . لیستی از کارهایی که باید انجام دهید بنویسید . هر روز را به یک کار اختصاص دهید و دل خواهی و بدون هیچ برنامه ریزی آن را انجام دهید . هدف را پررنگ کنید .برای شروع فقط ۷روز این چالش را انجام دهید.

من نیز همراه شما این چالش را انجام خواهم داد . اگر این چالش را انجام دادید احساستان پس از انجام آن را با من به اشتراک بگذارید .

دقت کنید . این چالش را برای هر نوع کاری می توان انجام داد . این به نوع شغل و دغدغه شما بستگی دارد .

چالش من : نوشتن

من چالش‌ام را با نوشتن یادداشت‌های روزانه شروع کرده‌ام.

امیدوارم این چالش برای شما سودمند باشد.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *